Med blicken mot framtiden

Träbrickor på orange bord, fyra brickor bildar ordet Plan.

Hur ser ditt företags framtidsplaner ut?

Ibland uppstår situationer som ställer omedelbara krav på förändring. Att tänka om. Pandemin som bröt ut under 2020 ställde mycket på ända. Konsumentbeteenden ändrades över en natt, branscher som handel, besöksnäring, underhållning och restaurang ställdes inför kraftigt sjunkande omsättning i takt med att regeringens pandemiåtgärder sjösattes. Att kriser kommer och går, det vet vi. Vi vet också att konjunkturer tilltar och avmattas. Men ibland, som vid en pandemi, kan det gå mycket snabbt och de yttre tecknen är inte alltid där.

Så hur är det för dig och ditt företag? Fungerar affärsmodellen fortfarande eller behöver den ses om? Behöver ni hitta helt nya kunder? Nå ut till kunderna på nya sätt? Behöver era kunderbjudanden anpassas? Och i så fall hur?

I lite större företag med egen styrelse, kan det vara läge att se sig om efter externa ledamöter att komplettera styrelsen med. Genom till exempel Styrelseakademien kan man nå ut till lämpliga styrelsekandidater.

På den här sidan har vi samlat några tips och idéer som kan hjälpa till att framtidssäkra ditt företag. Bidra gärna du också genom att mejla till styrelsen.

För att komma igång med tankarna delar vi här en checklista som vi fått in från en av våra medlemmar:

  • att lyssna på kunden
  • att öka graden att nätverka digitalt
  • att öka antalet ambassadörer som kan sälja företagets produkter
  • att träna försäljning och säljteknik
  • att lära sig och hjälpa kunder med digital kommunikation
  • att lära sig digitala verktyg som passar dina kunder
  • att rikta sälj-aktiviteter till rätt målgrupp
  • att öka graden av digitalisering
  • att lära sig tekniken att kalkylera och komma fram till rätt pris för produkterna

Coronapandemin har medfört en del förändringar som sannolikt är här för att stanna som till exempel de digitala mötena. Framöver kommer vi sannolikt ha affärsmöten på fler sätt, både fysiska möten som förr men också digitala möte, som blivit så vanliga under pandemin.

Läsvärt från Företagarna: så bygger du en framgångsrik e-handel

-Tre områden man bör ha koll på är enkelhet, transparens och relevans. Ha koll på ditt erbjudande, se till att inte bara fokusera på att synas & sälja digitalt utan ha koll på bakomliggande processer så att du har fina leveranslöften och kan förstå inte bara köpet utan vad händer efter köpet och göra det enkelt och smidigt för kunden. Det säger Susanne Holmström, vd för NetOnNet. Läs mer på Företagarnas hemsida.

Har du en affärsidé som är stor och ny? Kolla in eusme.se – hemsidan för EU-finansiering

Passar ditt företag och projekt för EU-finansiering?

På eusme.se kan du läsa om vilka finansieringsmöjligheter som finns att söka genom EU:s satsningar för små och medelstora företag. Om du går och funderar på att ta ett stort nästa steg, eller kanske har kommit på en ny affärsidé och du känner igen dig i punkterna nedan så kan det vara värt att ta en titt.

  • Idén är unik och har innovationshöjd – har ni gjort en konkurrensanalys, utanför Sveriges gränser, och kommit fram till att ert sätt att leverera kundvärde på är unikt, innovativt och nytt?
  • Idén är internationellt skalbar – är det en produkt/tjänst/metod som på sikt kan säljas i stor skala utanför Sverige?
  • Kundintresse finns och ni har etablerade kontakter med befintliga eller potentiella kunder. Detta kan redovisas i en ansökan exempelvis med flera letters-of-intent eller avsiktsförklaringar.
  • Företaget har trovärdighet och kapacitet att bedriva ett innovationsprojekt i miljonstorlek – i utvärderingen av er ansökan bedöms om er organisation kan genomföra ett framgångsrikt projekt? Kommer ni att kunna skala upp verksamheten?
  • Ni har tid och kunskap för att skriva en bra ansökan – ni behöver lägga tillräckligt mycket tid på detta samt ha förmågan att beskriva er idé och ert företag på ett vinnande sätt.
Schackbräde och någon som flyttar pjäser, blåtonad bild

Hitta nya marknader? Dags för export?

Är 2022 året då du känner att det är dags att ta steget och börja sälja till en internationell marknad? Vad bör man tänka på, hur skulle en internationell försäljning kunna se ut och finns det någon man kan kontakta för att få stöd och råd? Ett tips kan vara att titta närmare på Business Swedens hemsida. De har bland mycket annat ett program som heter Global Business Development Program för små och medelstora företag. I programmet får små och medelstora företag hjälp med att ta fram en global försäljningsstrategi för en eller flera marknader, som skräddarsys utifrån det egna företagets specifika situation och behov.

Så här skriver Business Sweden på sin hemsida:

Programmen subventioneras delvis av staten och som deltagare i programmet får du:

  • Värdefulla insikter om dina utvalda marknader
  • Lära dig hur du etablerar dig på nya marknader
  • Identifiera nya inkomstströmmar, försäljningskanaler och partners
  • Hjälp med marknadsföring
  • Information om hur du distribuerar dina produkter eller tjänster
  • Stöd med att lansera nya erbjudanden på befintliga marknader